Κυριακή 1 Σεπτεμβρίου 2013

Παιχνίδια γνωριμίας




   Με τη λέξη παιχνίδια εννοούμε όλες τις δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχει το παιδί και που έχουν το στοιχείο της διασκέδασης μέσα τους. Δεν είναι εργασία, δεν είναι μάθημα, δεν είναι καταναγκαστική δραστηριότητα. Κοινωνιολόγοι του 20ου αιώνα προσπάθησαν να δώσουν τον ορισμό του παιχνιδιού και συμφώνησαν κάπως στην εξής έννοια, ότι το παιχνίδι είναι μια ελεύθερη πράξη η οποία λαμβάνει χώρα σε ένα περιορισμένο και συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.  
   Πολλοί διεθνείς οργανισμοί αναφέρουν το παιχνίδι όχι μόνο σαν μια αναγκαιότητα αλλά και σαν ένα δικαίωμα του παιδιού, γιατί σχετίζεται άμεσα με την ομαλή σωματική ανάπτυξή του, στην συναισθηματική ανάπτυξη, συμβάλει στην νοητική ανάπτυξή του καθώς και στην κοινωνική και ηθική ανάπτυξη του παιδιού.   "Τα κριτήρια του ωφέλιμου παιχνιδιού" 




 ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΕ ΚΥΚΛΟ

1.   Η μπάλα

Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και έχουν μια μπάλα. Το ένα παιδί πετάει την μπάλα σε όποιο παιδί θέλει λέγοντας δυνατά το όνομά του. Η γνωριμία ολοκληρώνεται όταν όλα τα παιδιά έχουν πει το όνομά τους στην ομάδα. Σε επόμενη φάση τα παιδιά πετούν την μπάλα, λέγοντας αυτή τη φορά το όνομα του παιδιού που θέλουν να πιάσει την μπάλα.


2.   Με λένε....

Τα παιδιά καθισμένα σε κύκλο έχουν ένα αντικείμενο 'σκυτάλης' (ένα μικρό μπαλάκι, ένα κουκλάκι, έναν μαρκαδόρο κτλ) Το παιδί που έχει το αντικείμενο στα χέρια του, λέει το όνομά του και το επίθετό του στην υπόλοιπη ομάδα καθώς και λίγα λόγια για τον εαυτό του. Για παράδειγμα μπορεί να πει την περιοχή που μένει, πόσα αδέρφια έχει κτλ... 


3.  Αριθμάκια

Η νηπιαγωγός διαλέγει ένα παιδί για να ξεκινήσει το παιχνίδι. Το παιδί αυτό στέκεται με γυρισμένη την πλάτη στην υπόλοιπη ομάδα, χωρίς να βλέπει και η νηπιαγωγός αριθμεί δυνατά τα υπόλοιπα παιδιά. Το παιδί διαλέγει στη τύχη έναν αριθμό και ο συμμαθητής του που έχει τον αριθμό αυτό σηκώνεται και συστήνεται στα υπόλοιπα παιδιά. Στη συνέχεια κάθεται το ίδιο με γυρισμένη την πλάτη,η νηπιαγωγός αριθμεί από την αρχή τα παιδιά κ.ο.κ.


ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

1.  Ζευγάρια

Βάζουμε χαρούμενη μουσική και αφήνουμε τα παιδιά να χορέψουν ελεύθερα στον χώρο ή να περπατήσουν. Μόλις κλείσουμε την μουσική, τα παιδιά πιάνονται σε ζευγάρια τυχαία και  λένε μεταξύ τους το όνομά τους και λίγα πράγματα για τον εαυτό τους. π.χ. πού μένουν, πώς λένε τους γονείς τους, αν έχουν αδέρφια κτλ. Αφήνουμε για λίγα λεπτά να μιλήσουν και ξαναβάζουμε μουσική. Η γνωριμία τελειώνει όταν έχουν συστηθεί όλα τα παιδιά μεταξύ τους.


 2.   Το βέλος

Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο κρατώντας τα χέρια. Στην μέση του κύκλου υπάρχει ένα μεγάλο βέλος από χαρτόνι σε ένα σταθερό σημείο. Με την έναρξη της μουσικής τα παιδιά κινούνται κυκλικά στον ρυθμό. Μόλις η μουσική σταματήσει, το παιδί που έχει μείνει μπροστά στο βέλος συστήνεται στην ομάδα. Το παιχνίδι επαναλαμβάνεται μέχρι να συστηθούν όλα τα παιδιά. -με τη βοήθεια της νηπιαγωγού...   ; )


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ


1.  "Να μας πει το παιδί που... "

 Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο. Το κάθε παιδί με την σειρά του κρατάει την μπάλα και την πετάει ψηλά στον αέρα στη μέση του κύκλου, μόλις φωνάξει δυνατά: "Να μας πει το παιδί που..." και συμπληρώνει λέγοντας κάποιο χαρακτηριστικό ενός άλλου παιδιού από τον κύκλο. π.χ. "...φοράει κόκκινη μπλούζα", "....έχει άσπρα παπούτσια με γαλάζια κορδόνια" κτλ.  Τότε, το παιδί που αναγνωρίζει τον εαυτό του, πιάνει την μπάλα και συστήνεται στην υπόλοιπη ομάδα. Μετά την πετάει με την σειρά του, φωνάζοντας τα χαρακτηριστικά κάποιου άλλου παιδιού, κ.ο.κ.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου